woensdag 4 maart 2015

Vals gespeeld en betrapt!

Vals gespeeld en betrapt. Gelukkig heb ik een glimp kunnen opvangen van de kerken in Lalibela deze ochtend. De prijs om de kerken te bezoeken is enkele maanden geleden gestegen van 20$ naar 50$. Ik kreeg het ticketje van Paulina, het Duits meisje die we ontmoet hebben in danakil en een dag vroeger naar Lalibela is gekomen. Door de prijsstijging geven veel mensen het ticketje door want het is 5dagen geldig. Het ticketje wordt vaak gecontroleerd maar zonder paspoortcontrole dus we dachten dat het de moeite waard was om te proberen. Marie had wel een geldig gekocht en we zouden het bedrag delen. Ik hoopte dat ik meer kans maakte omdat we dezelfde naam hebben.

Om 6u in de ochtend start het gebed in de kerken en gingen we naar Bet Giyorgis, een kerk in de vorm van een kruis, gebeiteld uit een rots. We werden meegesleurd door het gezang van de priesters. Het was een prachtig tafereel. We gingen ook even naar de andere kerken. Er zijn er 11 verspreid over 2 clusters, telkens gebouwd uit rotsen. Het had iets mysterieus zo in de ochtendgloed.

We bleven niet lang omdat we eerst gingen ontbijten samen met Jamie uit Engeland die we gisteren ontmoet hadden tijdens een dagtrip naar de oudste kerk rond Lalibela, Yemrehanna Kristos. Er waren 2 Italianen die een minibus hadden gehuurd en nog medereizigers zochten. Zo waren Marie en ik onderweg met de 2 Italianen Oliver en Mario, een Engelsman Jamie, een Pool die in Brussel woont Votick, een regeaman uit Duitsland en dan een Belg met zijn Ethiopische vrouw die in het Zuiden van Ethiopiƫ wonen. Het was een leuke trip. We zijn 's avonds samen iets gaan eten en gaan drinken, zongen mee met de Ethiopische muziek en leerden we aan hen de kippendans, zij vergeleken die met de Ethiopische dans, wat voor hilarische taferelen zorgde.

Na het ontbijt zochten we een gids bij de ticketbalie. Daar werden plots onze ticketjes afgenomen. Dat van Jamie was ook overgenomen en hij kon geen uitleg geven. Ik probeerde hen te overtuigen door mijn bankkaarten te tonen maar ze wilden mijn paspoort zien en dat had ik zogezegd niet mee want op het ticket stond Paulinas paspoort nummer. Na een korte discussie ging ik met lege handen naar buiten. Marie deed alleen de tour met een gids en vertelde me het verhaal 's avonds. Ik ging voor een kleine bergwandeling waar ik ook van heb genoten. Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten, maar ik vond het de moeite waard om te proberen.

Paulinas woorden: "You can't fool Ethiopians when it comes to money but they fool you all the time"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten