maandag 2 maart 2015

Money money money

Zeveraar! Dief! Ben je op uw kop gevallen! Leugenaar! Veel te veel! Waarom doe je dit?! ... Dit zijn nog maar enkele woorden die we naar de kop smijten van de buschauffeurs. Afdingen kan leuk zijn maar ook zo frustrerend! This is Africa! Ik ben blank en dus een wandelende geldzak. Ik zie hen kijken naar ons met euro/birrtekens in hun ogen. Na een maand weten we ongeveer de prijzen van het openbaar vervoer. Ook is er ons verteld geweest dat we niet extra moeten betalen voor onze bagage wat in andere landen wel soms is. Toch proberen ze het telkens opnieuw. Een bajaj, kleine blauwe brommertaxi is 1-20birr, toch proberen ze 200 of 400 te vragen voor een 10tal minuten te rijden. Even ter info: €1 is ongeveer 23birr.
Ik betrap er me op dat ik kan discussiëren over soms 5birr en dat is maar €0,2. Soms doe ik het uit principe en vertel ik hen dit ik hier woon en dus graag als een Ethiopier wil behandeld worden maar dit is naïef. Blank=geld en ik zal me hier moeten bij neerleggen. Veranderen zal dit nooit! Het weglachen is de beste remedie.

Maandag namen we de minibus van Mekele naar Lalibela en moesten we 2x overstappen. Tesfalem had ons gewaarschuwd voor Woldia, de laatste overstap naar Lalibela. Toen we daar aankwamen hadden we een plan bedacht. Eerst onze bagage afnemen die op het dak van de minibus lag en daarna 1 iemand vastnemen die ons de bus naar Lalibela zou wijzen. Toen we uitstapten hoorden we al "Lalibela" "minibus to Laliba" ... uiteindelijk werden we van de ene bus naar de andere gestuurd. Er blijken geen bussen te rijden naar woldia omdat het black monday was. Je kan die dag vergelijking met vrijdag de 13e. We waren wel in Woldia geraakt en er reden bussen naar andere plaatsen. We hadden het vermoeden dat het opgezet spel was maar we konden dus niet anders dan ingaan om een privé auto te nemen. We hebben kunnen onderhandelen en voor elk 200birr naar lalibela kunnen rijden met een jeep. Hij stopte zelfs zodat we foto's konden nemen en hij nam een korte weg door de bergen waardoor we maar 3u in plaats van 5u onderweg waren. Dit was al veel goedkoper dan onze jeep van Axum naar Adigrat. We hadden toen 1500birr te veel betaald maar we hebben ons lesje geleerd.!

Kinderen roepen vaak "money money money" waarop wij terug zingen "must be funny... in a rich man's world!"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten