zondag 8 maart 2015

Vrouwendag

Vrouwendag= een dag waarbij de gelijkheid tussen man en vrouw centraal staat Die dag wordt ook "gevierd" hier in het noorden van Ethiopië.  Abara praat al de hele dag over de ceremonie. Omdat het zondag is, wordt er niet veel gedaan in en rond de clinic. Ik leer Abiyot typen op de computer die werd geschonken aan het ziekenhuis. Even later zitten Abara en Tekle ook rond de computer om te oefenen. Als beloning toon ik nog eens de foto's van Marie en ik in Ethiopië. Rond 17u worden we uitgenodigd door de Tadia om naar de ceremonie te gaan. Het is een 5tal minuutjes stappen. Ik merk dat het stil is rond het huis waar er een feest zou moeten zijn. Als ik binnen ga, zie ik een 20tal mannen zitten, vooral leden van de Tadia. Er zijn ook 7 vrouwen aanwezig die snel naar buiten lopen. Ik word meteen uitgenodigd om te eten en te drinken. De mannen stellen heel wat vragen en zowel Tekle, Abiyot en ik zitten er ongemakkelijk bij. Abiyot gaat naar buiten en ik volg snel na haar met ongenoegen van de mannen. Dit is geen ceremonie in teken van vrouwendag maar een zoveelste reden voor de mannen om te drinken. Ik stel voor om een feestje te bouwen met de vrouwen buiten. Ik neem wat foto's en we maken plezier op onze manier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten